Status projektu: dewelopment

pod prąd

(dance off)

fabularny | Dramat, muzyczny | 90 min | język: polski

twórcy

SCENARIUSZ: Sabina Zygmanowska
REŻYSERIA: Aleksandra Mulier

"TO HISTORIA O DOCIERANIU
DO PRAWDY O SOBIE, O SILE PASJI
I DRODZE DO MARZEŃ"

pod prąd

logline

Pod Prąd to historia młodej tancerki, stojącej przed życiową szansą występu w największym od lat spektaklu znanego australijskiego reżysera. Niechciana ciąża i ojciec, który pojawia się nagle w jej życiu pozwalają jej zrewidować wszystko, co dotychczas myślała o sobie, jako kobiecie i jako artystce. Development scenariuszowy dofinansowany z PISF.

OPIS fabuły

Bohaterką filmu jest 23 – letnia Marika, dla której taniec jest całym życiem. To na scenie czuje się prawdziwą sobą, niczego nie musi udawać. Śmierć mamy, ojciec niepokorny artysta i alkoholik – przeszłość nie ma tu dostępu, taniec jest dla niej swoistym katharsis.

Dni wypełniają jej próby w teatrze i zajęcia z dziećmi w szkole baletowej. Po próbach zanosi siatki z zakupami, które zostawia na ławce w parku. Zakupy są dla jej ojca, z którym nie rozmawia. Janusz odbiera je, ale z córką nie ma żadnego kontaktu. 

Marika ma szansę na główną rolę w spektaklu tworzonym przez światowej sławy choreografa. Kiedyś musiała zrezygnować z marzeń i poświęcić się opiece nad chorą matką. Dziś czuje, że może poświęcić wszystko, żeby spełnić swój cel – nawet swoje zdrowie i nienarodzone dziecko.

Kilka lat temu Marika związała się z Pawłem. Mieszkają razem, kochając się namiętnie i tak samo namiętnie kłócąc. Marice wydaje się, że jej życie jest uporządkowane i ma wszystko pod kontrolą.  Do czasu, gdy w jej mieszkaniu zjawia się od lat nieobecny ojciec.  Okazuje się, że wszystko to, co sobie zbudowała od śmierci mamy było tylko mizerną fasadą. Przeszłość przykryta nowym życiem zaczyna do niej wracać, tak samo jak problemy, z którymi się dawniej mierzyła. Ojciec, który pojawia się w tym momencie życia rozbija je na kawałki, a jednocześnie jest katalizatorem, który pozwala jej wszystko ustawić na właściwym miejscu. 

Towarzyszymy Marice w jej podróży od kłamstwa, złudnego poczucia kontroli nad swoim życiem do dojrzałości i uwolnienia. Akceptacji, że jest podobna do ojca, czego na początku nie przyjmuje. To jej jedyna droga, aby móc odnaleźć siebie.

W 2022 roku projekt filmu „Pod Prąd” zyskał wsparcie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w ramach developmentu scenariuszowego.

Taniec i ruch w stopniowaniu metamorfozy bohaterki

Dla Mariki taniec jest całym życiem. W tym wyraża swoje emocje, stany, nastroje. Jednak okazuje się, że taniec też może zniewalać, wtłaczać w schematy. W pewnym momencie Marika odkrywa inny rodzaj ruchu, bardziej organiczny, cielesny, atawistyczny – i w tym się odnajduje. Kim się staje, jak się zmienia jej ciało za sprawą różnych doświadczeń?

nasze inspiracje

Zdjęcia wg. licencji creative commons.

o filmie

Film “Pod Prąd” jest dramatem obyczajowym, którego fabuła oparta jest o relacje: ojciec – córka, oraz jest portretem kobiety – artystki, szukającej swojej tożsamości, wchodzącej w dorosłość. Przeciwwagą do ciężaru osobistych wyzwań bohaterki są teatr i taniec, co w przyszłym filmie pozwoli wzbogacić narrację o unikalną formę muzyczną i choreograficzną. Połączenie gatunku muzycznego z dramatem obyczajowym pod względem artystycznym stanie się niewątpliwym atutem przyszłego filmu, a wsparcie w postaci klasycznych i współczesnych utworów polskich twórców nada całości dodatkowego waloru.

nasze inspiracje

Zdjęcia wg. licencji creative commons.

projekt poszukuje

koproducentów, nadawców i agentów sprzedaży

Sabina Zygmanowska

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Studiowała na wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie i w Szkole Wajdy (Script i jako wolny słuchacz na Studiu Prób). Ponad to studiowała na Wydziale Sztuk Performatywnych na Uniwersytecie w Bolonii w ramach programu Erasmus.

Dziennikarka, reporterka i wydawca, współpracowała z takimi programami, jak: Informacje Kulturalne, Pegaz, Niedziela z…, Pojedynki stulecia na antenie TVP Kultura, WOK Wszystko o Kulturze, Pytanie na Śniadanie, Aktualności Filmowe w Canal Plus. Autorka wywiadów i reportaży telewizyjnych m.in o: Teatrze Wierszalin, Nagrodzie Literackiej Gdynia, o „Innych ludziach” w reżyserii Grzegorza Jarzyny. Współpracowała z Teatrem Telewizji jako wydawca i kierownik planu oraz pełniła funkcję asystentki reżysera przy spektaklu „Aszantka” w reżyserii Jarosława Tumidajskiego.  Członkini komisji 26. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Projekt „Pod prąd” rozwijała w Szkole Wajdy jako krótki metraż, potem na programie Impakt w Warszawskiej Szkole Filmowej przekształciła go w pełen metraż.